Heraanleg Putsebaan
- Ilse De Smedt
- 10 feb
- 2 minuten om te lezen
Bijgewerkt op: 10 feb
Ons nieuwe gemeentebestuur maakt werk van veiligere fietspaden en betere verkeersvoorzieningen. Een dossier waarvoor tijdens vorige legislatuur al heel wat stappen werden gezet en dat nu stilaan in een stroomversnelling komt, is de heraanleg van de Putsebaan tussen de Raambeek en de Grensstaat.

Gescheiden fietspaden en asfaltering
De huidige fietspaden zijn verouderd, te smal en liggen te dicht bij de rijweg, zonder hoogteverschil. De nieuwe plannen voorzien gescheiden fietsspaden over een traject van ongeveerĀ 900 m, aansluitend op de reeds uitgevoerde fietspaden in de Putsebaan in Keerbergen en de Leuvensebaan in Putte.
Het bestaande wegdek van betonnen platen is onderhevig aan slijtage en zorgt voor onnodige geluidsoverlast van het autoverkeer. In de nieuwe plannen wordt een asfaltlaag voorzien voor het wegdek.
Infomarkt: inspraak van de burgers
Op 1 oktober 2024 werd onder grote belangstelling een Infomarkt georganiseerd, waarop de eerste ontwerpplannen werden voorgesteld en de aanwezigen konden vragen stellen of suggesties doen.
Een van de bezorgdheden die daar werden aangekaart, was de zogenaamde āschuwafstandāĀ (afstand tussen fietspad en perceelsgrens). Op vraag van de bewoners wordt die aangepast zodat ze bij het verlaten van hun oprit een beter zicht hebben op aankomende fietsers.
Ook de verhardingen ter hoogte van de uitrittenĀ worden op vraag van de bewoners onderzocht. Definitieve plannen worden nog voorgesteld aan de bewoners op een nog te plannen infomoment.

De presentatie van de infomarkt en de bijhorende plannen kan je nog steeds raadplegen op de website van de gemeente (klik hier). Let wel, dit zijn geen definitieve plannen, het zijn de eerste ontwerpplannen, zoals voorgesteld op de Infomarkt.
Aanpassing maximumsnelheid
Het Fietsfonds van de Vlaamse overheid kent onze gemeente een subsidie van 1 miljoen en 80.000 euro toe, maar koppelt daar ook een aantal voorwaarden aan. Een van de voorwaarden betreft de ruimte die moet worden voorzien aan weerskanten van de rijweg: om een maximumsnelheid van 70 km/u toe te laten moet tussen het fietspad en de rijweg een groenzone van 2m breed worden voorzien Ʃn een schuwzone tussen fietspad en perceelsgrens van 1m. Het fietspad zelf moet 2m breed zijn. Alles bij elkaar wordt dus aan beide kanten van de weg een ruimte van 5m breed geƫist. Dat is op dit traject ruimtelijk niet mogelijk.
Om die reden zal de maximumsnelheid voor het wegverkeer aangepast worden tot 50 km/u. De opgelegde breedte voor de groenzone tussen rijweg en fietspad bedraagt dan 1m, wat ruimtelijk wel mogelijk is en volstaat als veiligheidszone tussen auto- en fietsverkeer.
Planning
De lezer heeft al kunnen merken dat de eerste werken van start zijn gegaan. Het betreft de werken van de nutsmaatschappijen, die tegen eind april afgerond zouden zijn. Ondertussen werkt de Projectstuurgroep aan de aanpassing van de ontwerpplannen, rekening houdend met de feedback van de Infomarkt. De aangepaste plannen zullen nog teruggekoppeld worden aan de omwonenden, waarna de definitieve aanbestedingsplannen kunnen worden voorgelegd aan de Gemeenteraad.
De verdere fasering van de werken kan je nalezen op de gemeentelijke website (klik hier).
Ā