Nieuws uit de Gemeenteraad - april 2025
- Ilse De Smedt
- 14 mei
- 3 minuten om te lezen
Enkele topics uit de gemeenteraad van 28 april zorgden voor beroering op de social media en in de pers. Waarom werden de grensbedragen voor dagelijks bestuur gevoelig verhoogd? En waarom worden er nieuwe uitbaters gezocht voor 't Kasteel en de Cafetaria van de Sporthal?
We zetten hier graag even de puntjes op de i.
Verhoging grensbedragen voor dagelijks bestuur
De zogenaamde grensbedragen bepalen vanaf welk bedrag een dossier in de gemeenteraad moeten worden goedgekeurd, en tot welk bedrag een dossier in het schepencollege kan worden beslist.
Elke gemeente bepaalt zelf welke grensbedragen ze hanteert. Als we kijken naar de gangbare praktijk in de omliggende gemeenten, zijn de verschillen groot. In Tremelo bijvoorbeeld is er geen enkele limiet voor investeringsdossiers als ze zijn opgenomen in het meerjarenplan, die kunnen dus allemaal zonder uitzondering in het schepencollege worden goedgekeurd. In Haacht ligt de limiet voor zowel investeringen als exploitatiekosten op 30.000 euro. In Keerbergen bedroeg het grensbedrag voor investeringen 30.000 euro. Voor exploitatiekosten daarentegen was er geen enkele limiet !

Dat betekent dat elke investering van meer dan 30.000 euro goedgekeurd moest worden door de gemeenteraad. Aangezien die slechts eenmaal per maand samenkomt (en niet wekelijks zoals het schepencollege), zorgde dat regelmatig voor vertragingen. Om de interne werking van het gemeentebestuur te vereenvoudigen en om sneller en efficiƫnter te kunnen werken besliste de gemeenteraad nu om het grensbedrag voor investeringen te verhogen en om eenzelfde grensbedrag te hanteren voor zowel investeringskosten als exploitatiekosten, namelijk 143.000 euro. Dat bedrag is niet lukraak gekozen, maar biedt het voordeel van de uniformiteit: het stemt namelijk overeen met het wettelijk vastgelegde plafond voor onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Nog voordat het voorstel kon worden toegelicht op de Gemeenteraad, schreeuwde de oppositie moord en brand. āUitholling van de democratieā en āgebrek aan transparantieā, zo klonk het op de sociale media en in de pers.
Niets is minder waar. Elke beslissing van het schepencollege is sowieso openbaar en kan door elk raadslid, maar ook door de bevolking worden geraadpleegd. Bovendien zullen exploitatiedossiers zoals de gunning van de schaatsbaan voortaan wĆ©l op de gemeenteraad worden behandeld, wat voorheen nĆet het geval was. Dus net meer transparantie!
Anderzijds kunnen kleinere investeringsdossiers vlotter worden afgehandeld. Wat ons betreft dus een goede maatregel voor een efficiƫntere werking van ons gemeentebestuur !
Nieuwe uitbaters gezocht voor het restaurant āt Kasteel en de cafetaria van de sporthal?

Ja en neen. Beide horecazaken zijn eigendom van de gemeente, die de uitbating ervan in concessie heeft gegeven. Beide concessies lopen af en dus is de gemeente wettelijk verplicht een nieuwe concessie uit te schrijven. Nieuwe kandidaten kunnen zich hiervoor inschrijven, maar dat geldt uiteraard ook voor de huidige uitbaters.

Voor de uitbating van de Cafetaria Sporthal werd destijds een concessie in drie stappen afgesloten. De concessienemer, Drankencentrale Van Oosterwijk, besteedde de uitbating uit aan Brouwerij Haacht, die op zijn beurt de uitbating uitbesteedde aan een derde partner, de effectieve uitbaters zeg maar. Geen ideale situatie, aangezien het gemeentebestuur geen rechtstreeks contract had met diegene die de cafetaria dagelijks uitbaatte. In de nieuwe concessie zal het niet meer mogelijk zijn om de concessie uit te besteden aan een onderaannemer.
Ook nieuw: in de nieuwe concessie zal het prijscriterium niet meer doorslaggevend zijn, maar zal meer rekening worden gehouden met de kwaliteit van het businessplan.
Ook de inschrijvingsprocedure werd aangepast en wordt deze keer georganiseerd in 3 fasen, te beginnen met een algemene oproep tot kandidaatstelling (tot 22 juni). Daarna volgt een gespreksronde met alle kandidaten om business plannen en intenties af te tasten. Op basis van de input uit fase 2 wordt dan in de derde fase een definitieve concessieovereenkomst voorgesteld aan alle kandidaten, die dan een best en final offer kunnen indienen tegen september 2025. Met deze nieuwe aanpak hopen we meer kandidaten te kunnen bereiken. Bovendien zullen de kandidaten dankzij de gespreksronde in fase 2 goed geĆÆnformeerd zijn over alle randvoorwaarden, wat de kans op een succesvolle samenwerking zeker zal verhogen.
Meer weten over de Gemeenteraad van april 2025?
Op de gemeentelijke website vindt u de volledige agenda met toelichting, en een videoverslag.