Nieuws uit de Gemeenteraad - feb 2025
- Ilse De Smedt
- 9 mrt
- 3 minuten om te lezen
Weer een goed gevulde agenda voor de gemeenteraad van 28 februari met een 50-tal punten ter bespreking. Wij lichten er enkele uit.
Dienstverlening & toegankelijkheid

De twee liften in het gemeentehuis zijn inmiddels 27 jaar oud en laten het regelmatig afweten. Om de toegankelijkheid tot het gemeentehuis voor iedereen te garanderen, worden beide liften volledig vervangen. Dit moet de veiligheid en het comfort voor de gebruikers verhogen.

De Strooikesweg
Wat? Waar? Deze nieuwe weg vind je binnenkort tussen het gemeentehuis en het bouwproject Kerkebergen op de hoek van het gemeenteplein. De bestaande voetgangersweg wordt fors verbreed en krijgt een naam: de Strooikesweg.
Op voorstel van lokaal historicus Frans Van Looy (83) wordt de weg vernoemd naar de allereerste vrouwelijke ambtenaar in het gemeentehuis van Keerbergen: Maria Verreth. Zij stond algemeen gekend als ‘Mieke Strooikes’ omdat haar voorvaders in stro handelden.
Oekraïne
De N-VA-fractie vraagt 1 minuut stilte voor Oekraïne. Aangezien de vraag aansluit bij een eerdere vraag van dezelfde fractie tijdens vorige gemeenteraad (hijsen van de Oekraïense vlag, GR van januari) wordt besloten om het voorstel niet ter stemming te brengen. Het standpunt van de meerderheid blijft immers ongewijzigd: de GR houdt zich enkel bezig met zaken van gemeentelijk belang, niet met kwesties waarover het lokale bestuur geen enkele bevoegdheid heeft. Als we van die traditie zouden afstappen, kunnen we niet anders dan consequent zijn en ons uitspreken over elk lopend internationaal conflict.

Dat neemt niet weg dat wij geschokt zijn door elk onrecht in de wereld. Elk oorlogsslachtoffer is er een te veel. Voor slachtoffers van dergelijke conflicten die zich op ons grondgebied bevinden, zullen we bovendien alles in het werk stellen om hen de nodige hulp en bijstand te bieden.
Ondanks uitdrukkelijk verzoek om dit standpunt over een gevoelig onderwerp sereen en evenwichtig te behandelen en niet weg te zetten als ‘een gebrek aan empathie’, ook op de sociale media, stellen we vast dat het tegendeel gebeurt.
Vld Keerbergen betreurt dat oorlogsleed wordt misbruikt voor politieke spelletjes.
Adviesraden
Burgerparticipatie is geen loos begrip voor het nieuwe bestuur en wordt verder uitgebouwd.

De bestaande adviesraden worden hervormd en zullen een belangrijke rol blijven spelen om de burger inspraak te geven voor verschillende beleidsdomeinen: sport, cultuur, milieu, mobiliteit, gezondheid en welzijn, senioren, …
Het is de ambitie van dit bestuur om de adviesraden te versterken en op te waarderen. De bestaande adviesraden werden hierover geïnformeerd en zullen betrokken worden bij het hervormingsproces.
Het bestuur laat zich hiervoor ook professioneel ondersteunen door Indiville, Levuur, Tree Company en Bpact, een partnerschap met jarenlange ervaring en expertise in participatie en onderzoek. Zo liet het bestuur zich alvast inspireren op de Dag van het Betrokken Bestuur, met als thema ‘Iedereen winwoner’.
Onverharde wegen

Onze gemeente telt 15 km onverharde wegen. Een recurrent probleem is de vorming van putten en verstuiving van stof. Herstellingen laten soms op zich wachten: dat heeft te maken met de veelvuldige neerslag…. herstellingen kunnen immers enkel in droge perioden plaatsvinden. Waar mogelijk wordt een structurele oplossing voorzien in de vorm van trechtervormige afwatering richting de bermen.
Kinderopvang
Ondanks de reeds geleverde inspanningen kampt de Keerbergse kinderopvang met een capaciteitsprobleem. Ouders worden regelmatig geconfronteerd met wachtlijsten.
Vanaf 1 januari 2026 treedt een nieuw decreet in werking: het BOA-decreet. (BOA staat voor buitenschoolse opvang en activiteiten). De Vlaamse overheid legt hogere kwaliteitseisen op maar reikt hiervoor geen extra middelen aan.

Een reorganisatie van de buitenschoolse kinderopvang in Keerbergen is dus noodzakelijk, rekening houdend met de beschikbare budgetten. Voor de naschoolse opvang werden in januari al verschillende scenario’s besproken tijdens een overleg met de betrokken diensten en het bestuur. Bijkomende vragen worden momenteel onderzocht, en op 27 februari volgt een nieuw overleg met de diensten, waarna een terugkoppeling met de scholen wordt gepland.
Voor de opvang tijdens de schoolvakanties werd wel reeds een oplossing gevonden voor het capaciteitsprobleem door de bestaande werkingen beter op elkaar af te stemmen: kleuters worden opgevangen in BKO Zandjanneke, terwijl kinderen van de lagere school terecht kunnen bij de speelpleinwerking. Kinderen van het eerste leerjaar krijgen nog de keuze tussen Zandjanneke of speelpleinwerking.
Beleidsplan

Raadslid Vansevenant vraagt wanneer we een beleidsplan voor deze legislatuur mogen verwachten. “In 2019 heeft dit tot juni geduurd. Een 12e van een hele bestuursperiode was toen al gepasseerd. Wij hopen en verwachten dat het deze keer zo lang niet zal duren.”
Klopt, ook in 2012-2013, onder N-VA-bewind, werd de beleidsnota trouwens in juni meegedeeld. In een apart artikel lichten we graag toe hoe zo’n beleidsplan tot stand komt:
Van Bestuurskrachtmeting, over Inspiratienota tot Beleidsplan.
Meer weten over de Gemeenteraad van februari 2025?
Op de gemeentelijke website vindt u de volledige agenda met toelichting, en een videoverslag.